کد خبر : ۲۲۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
ترفندهای فیلمنامه نویسی
تعداد اندکی از شخصیت های اصلی هستند که می توانند یک مخاطب را تا پایان فیلمنامه همراه نگه دارند. البته تام هنکس در فیلم «دورافتاده» یک نمونه استثناست. اما به طور کلی، قهرمان در فیلم شما به کمک دیگر شخصیت های اطرافشان در فیلم نیاز دارد که به اهدافشان برسد(یا نرسند).

اغلب به چنین کاراکترهای مکمل که در کنار نقش اصلی قرار دارند، نقش های مکمل گفته می شود. البته آنها می توانند به شخصیت اصلی در راه رسیدن به هدفش کمک کنند یا با آن مخالفت کنند.

با این حال، چه داستان را به سمت تاریکی ببرند و چه به سمت روشنایی، همیشه آگاهی، اطلاعات یا حقایق را در راه ماموریتشان به کار می گیرند (یا از آن دور می کنند).

جدا از مثبت یا منفی بودن، کاراکترهای مکمل تاثیر یا قدرتی برابر در شکل دادن به شخصیت اصلی دارند. گاهی نقش اصلی باید تا جهنم برود تا درس بگیرد.

بیایید نگاهی بیندازیم به انواع اصلی این نوع شخصیت ها که برای نوشتن فیلمنامه به کار می آیند:

۱- شخصیت مخرب

7 نوع شخصیت مکمل در فیلم های سینماییاینها شخصیت های مکمل جالبی هستند، چرا که اغلب در فیلمنامه نقش فرد شرور داستان را بازی می کنند. کارکرد اصلی آنها این است که نقش اصلی را مجبور کنند با پدیده ای رو به رو شود؛ می تواند پذیرش حقیقت باشد، پذیرش یک واقعیت باشد یا پذیرش بدی ها و نقوص درونی باشد. حضور این شخصیت های اهریمنی، جدا از ناراحتی هایی که به وجود می آورند، برای رشد کردن شخصیت اصلی ضروری است.

شخصیت های منفی مخرب، برعکس این کار را انجام می دهند. آنها نقش اصلی داستان شما را مقابل بزرگ ترین ترس هایشان قرار می دهند و تلاش می کنند که آنها را ضعیف کنند. آنها بر زخم های شخصیت های اصلی نمک می پاشند، اسرار را برملا می کنند و کاری می کنند که زندگی شان شبیه یک جهنم شود.

۲- شخصیت های انعکاسی

این شخصیت ها باید حکیم باشند. آنها دانش و آرامش را برای نقش اصلی به ارمغان می آورند؛ به خصوص وقت هایی که شخصیت اصلی از نظر روحی در بدترین حالت ممکن قرار دارد. نقش های انعکاسی، اغلب نشان دهنده درون مایه فیلمنامه شما هستند. آنها به شخصیت های اصلی یادآوری می کنند که چه چیزهایی برایشان با ارزش است و اینکه چرا در قدم اول، تلاش خود را آغاز کردند.

۳-شخصیت های به موقع

اگرچه که شخصیت های به موقع به طور معمول چندان وقت زیادی از صحنه نمایش را به خود اختصاص نمی دهند، با این حال آنها بیشترین تاثیرگذاری را دارند. آنها شخصیت هایی هستند که نقش اصلی را از یک وضعیت دشوار نجات می دهند. به آنها کمک می کنند که از زندان فرار کنند، آنها یک جزئیات حیاتی مثل یک رمز عبور یا نقطه ضعف حریف را سر موقع برملا می کنند.

۴- معلمان

معلمان در فیلمنامه شما، زمان قابل توجهی را با نقش اصلی می گذرانند. آنها اغلب در حدود اواسط فیم وقتی کارشان را تکمیل کرده اند و شخصیت اصلی باید دیگر با توجه به دانشی که به دست آورده است، به تنهایی تصمیمات خود را بگیرد. بعد از آن معلمان از دنیا می روند (یا به شکل استعاری یا به شکل حقیقی).

معلمان می توانند خوب یا بد باشند. می توانند نقش اصلی را در مسیر درست نگه دارند و به او در طول داستان نصیحت هایی کنند. می توانند یک مادر یا پدر، یک خویشاوند، یک معلم مدرسه یا یک دوست باشند. هر چه که باشند، حتما باید از نقش اصلی داستان، تجربه بیشتری داشته باشند.

خروج شخصیت معلم از داستان می توان ناگهانی باشد، مثل یک تصادف مرگبار یا مورد انتظار باشد مثل رسیدن به مراحل پایانی یک بیماری.

۵- حقه بازها

7 نوع شخصیت مکمل در فیلم های سینماییحقه بازها همه آن چیزی هستند که انتظار دارید باشند. آنها در مسیر شخصیت اصلی، مانع می گذارند و در دل او شک می اندازند. البته کاملاً بد هم نیستند. آنها شخصیت اصلی را وادار می کنند تا دائم تفریح کند، زیادی الکل بنوشد یا تا دیروقت بیدار بماند. حتی ممکن است در آخر سر از بازداشتگاه پلیس درآورند. جدا از حس اخلاقی تحریف شده شان، این معلمان بد به نقش های اصلی کمک می کنند تا جنبه های وحشیانه تری از زندگی را تجربه کنند.

۶-تغییر شکل دهندگان

به طور معمول این شخصیت های مکمل، مرموز هستند. اغلب با یک اتفاق، ظاهر می شوند و با شخصیت اصلی داستان، دوست می شوند. آنها رمز آلود و اغواکننده هستند. خوش قیافه و باهوشند. معمولاً مدتی طول می کشد تا اعتماد نقش اصلی را جلب کنند.

و بعد چهره خود را عوض می کنند. شخصیت اصلی را به سمت راه های گناه و خیانت، گمراه می کنند. اغلب تاثیر منفی روی کاراکتر اصلی دارند که سرانجام به خیانت کردن او منجر شود. آنها از اول هم طرف شخصیت اصلی نبوده اند.

۷- کاتالیزور

این شخصیت ها گاهی باعنوان «فرشتگان مسافر» خوانده می شوند. آنها بیشتر از آنکه دستخوش تغییرات شوند، به وقوع تغییرات کمک می کنند. آنها بیش از اینکه به نقش اصلی، درسی دهند، برای شخصیت اصلی آگاهی به ارمغان می آورند.


مترجم: شبنم سید مجیدی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: