ثبت نام
کد خبر: ۶۷۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
- عباس کیارستمی: فیلم «شیرین» چگونه ساخته شد؟

در سومین بخش از جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان مکسول اسکول در دانشگاه سیراکیوز با استاد عباس کیارستمی او از شیرین به عنوان یکی از فیلم های محبوبش نام می برد و در مورد چگونگی ساخته شدن این فیلم صحبت می کند.

مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
12
5
به نظرم مسخره ترین فیلمی بود که در تمام عمرم از کیارستمی دیدم.تماشای فیلمای کیارستمی یعنی توهین به شعور و وقت بیننده..بیخودی نیست که فیلمهای اخیرشو هو میکنن.به نظرم که باید خودشو بازنشسته کنه و بیخیال فیلم سازی بشه تا همین اندکی احترامی هم که براش قائلند را از دست نده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
ژان لوک گدار: «سینما با گریفیث شروع شده و با کیارستمی تمام می‌شود».
هلاکوخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
3
4
دوست عزیز، اولن گدار نظر خودشو گفته و نظرش هم از سر ارادت و شیفتگی بوده نه از روی انصاف و نقد سینمایی.بنابراین قرار نیست نظر گدار و یا هر کس دیگر حجت تمام باشه و ما هم بی کم و کاست قبولش کنیم..بعدشم هر فیلمساز در طی روند فیلمسازی خود فراز و فرودهایی داشته و داره. ممکنه در برهه هایی نبوغ و خلاقیتش گل کنه و بهترین فیلمهای خودش رو بسازه و در مقطعی هم ممکنه آن همه نبوغ به یکباره فروکش کنه.این در مورد همه هنرمندها و در تمام رشته ها مصداق داره و کیارستمی هم از این قاعده مستثنی نیست.دهه 90 میلادی نقطه اوج کیارستمی بود.چنانچه بعد از فیلم باد مارا خواهد برد سینمای او را باید تمام شده حساب کرد.بنده در میان فیلمسازان داخلی فقط کیارستمی را از بابت تنها داشتن همین نگاه متفاوت اش از دیگر فیلمسازها، مورد تقدیر قرار میدم. فقط در همین حد و دیگر هیچ تموم شد و رفت.چون حتی همین نگاه متفاوت او، بیننده را دچار شگفتی نمیکنه.کارهای او قابل قیاس با عمق و تاثیر فیلمسازانی از قبیل آنتونیونی و برگمان و کیشلوفسکی،تارکوفسکی، آرونوفسکی و آلخاندرو گونزالز اینیاریتو و دیوید لینج و کریستوفر نولان و ... نیست. فراموش نکنید که او یک فیلمساز تجربی است و در سینمای داستانگوی تجاری نتوانست به موفقیت برسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
تا الان هیچ فیلمسازی در حد آنتونیونی برگمان برسون و فلینی نبوده. ولی کریستوفر نولان؟ غیر از ممنتو چه فیلم خوب دیگه ای داره؟ موفقیت در سینمای داستونگوی تجاری مهمه؟ این حرف کیارستمی راجع به تو سالن سینما بودن و فیلم دیدن خیلی مهمه که: من هیچوقت اونقدر درگیر سینما نمیشم (موقع تماشا کردن فیلم) که خودم رو فراموش کنم.
اونچیزی که روی پرده سینماست اگه بخواد واقعیت رو تلقین کنه و بخواد از همذاتپنداری بیننده سو استفاده کنه ارزشی نداره. فیلمی که بخواد بیننده ش رو طوری از لحاظ احساسی درگیر کنه که یادش بره این یه سری تصویره نه واقعیت (خصیصه غالب سینمای داستانگوی تجاری) ارزش هنری نداره.
هلاکوخان
|
United States
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
0
0
سوالی ازتون دارم دوست محترم:پس چرا کیارستمی تسلیم سینمای حرفه ای شد؟میرفت همون فیلمای راجع به مرگ و کشف به اصطلاح دنیای پیچیده کودکان را میساخت.یعنی فیلم واسه دل خودش میساخت چرا رفت برای سینمای فرانسه و ژاپن فیلم ساخت.اونجا که قرار نیست کسی جلوی اکران فیلم رو بگیره و یا حضرت استاد فیلم رو فقط واسه دل خودش ساخته باشه و نخواد کسی فیلمشو ببینه.این همه عوامل اجرائی و تهیه کننده که احتمالن بیکار یا دیوانه نیستند این همه هزینه کنند که بزرگترین افتخار عمرشون این باشه که تهیه کنندگی فیلمی از حضرت استادب را بر عهده داشتند و بس.. کیارستمی که خیلی سمج و یکدنده بود بالاخره تن به این بازی داد و تسلیم سینمای تجاری شد چه رسد به بقیه..بعدشم فراموش نکن دنیای سینما بازتولید و یا بهتر بگیم ایجاد توهمی از واقعیته.همه میدونن سینما عبارت از تعدادی تصاویره و ساده لوحی هست که فکر کنیم بیننده وقایع جاری بر روی پرده را قبول میکنه.این فرضیه شما به نقل جمله ای از کیارستمی ، یعنی دست کم گرفتن شعور تماشاچی.متوجه فرمایش استاد شما از این جمله نمیشم که : من اینقدر غرق فیلم نمیشم که خودم از یاد برم.یعنی غرق شدن بیننده در حین تماشای فیلم یک معصیت و گناه کبیره هستش؟ یعنی بیننده اون قدر فهم و شعور نداره حالی بشه صحنه های کشتار آدمها واقعیت نداره.این یعنی معجزه سینما: تبدیل امر محال به امر ممکن .در جواب حرف ایشون باید بگم:آقای کیارستمی ، شما سینما رو وارونه درک کردی و سعی داری شیپور را از سر گشادش بزنی.اتفاقن غرق شدن دربیننده در فیلم نشان آگاهی و هوشیاری و بیداری بیننده در حین تماشای فیلمه که به تبع اون به یک درک و قضاوت بهتر و درست از فیلم منتج میشه.غرق شدن در یک فیلم تجاری بهتر از چرت زدن به هنگام تماشای فیلم به اصطلاح هنری از عباس کیارستمی هستش.بهتره شما در مواضع خودت تجدید نظر کنی و سینما را از مراجع و منابع موثق یاد بگیری و مسلمن کیارستمی مرجع قابل اعتمادی حداقل در سینمای متعارف داستانگوی تجاری نیست. و این حرفا در قالب سینمای تجاری هیچ توجیهی نداره. از کریستوفر مثال زدید. ببینید همین نولان قواعد هر سبک را بدرستی فهمیده و فیلمهای تجاری پرفروش با مضامین و محتوای عمیق و تکان دهنده که تلنگری به ذهن تماشاچی که یقینن خوابش نبره( از بس غرق در تماشای فیلمه)میزند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
من فیلمسازم و رتبه 18 کنکور کارشناسی ارشد سینما. سینما رو هم تجربی هم علمی بلدم.
مهمترین تحولات و اصلاحات فکری توسط ناخودآگاه به یاری ملزومات رویا اتفاق می افته. من ترجیح میدم پای یه فیلم هنری که بهم آرامش میده خواب آروم داشته باشم تا هیجانات یه فیلم تجاری فکرم رو مشغول کنه یا تلنگر بزنه یا هرچی. یکی از بهترین تجاری سازها یعنی اسکورسیزی کیارستمی رو کرده مشاور بنیاد سینماییش. کیارستمی هم استاد من نیست.
هلاکوخان
|
United States
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
5
2
جا داره از همینجا مراتب تسلیت خود را به محضر اسکورسیزی از بابت این انتخاب اعلام کنم. کیارستمی اگه استاد حضوری شما نباشه بطور قطع از راه دور تاثیر غیر قابل انکار در روح و ذهن و ناخودآگاه شما گذاشته.و خودت متوجه نیستی داری سینما را از پشت عینک قرضی کیارستمی تماشا میکنی.امیدوارم حداقل مثل کیارستمی خوش شانس باشی و همای سعادت بر شانه شما بنشینه و به مدد کشف فرانسوی ها در سطح بین المللی مطرح بشی.و گرنه با این روحیه تندروی و افراط گرایی و بلندپروازی دور از واقع پای در گل جنابعالی، بسیار بسیار بعید میدونم اینقدر خوش شانس باشی بتونی حداقل جذب سینمای بیمار و مریض ایران بشی. آن موقع شاید واقعیتهای سینما و فیلمسازی را بفهمی و پی به این مطلب ببری که سینما فقط عبارت از فرضیه بافیهای بازن و بوردول و استفان شارف و کریستین متز نیست.. امیدوارم اون روز با درک ماهیت واقعی سینما از فیلم و فیلمسازی دلسرد و مایوس نشی..
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
من هم به شما تبریک میگم که هم از کیارستمی بیشتر میفهمی هم گدار هم اسکورسیزی هم بازن هم بوردول هم استفان شارف هم متز.
هلاکوخان
|
United States
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
4
0
کاملن برعکس.نه ادعای فیلمسازی دارم و نه ادعای میزان تحصیلات ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
جناب هلاکوخان(!)
از اسمت بر میاد که تو هم یکی از همون چماق دارهای سینمای اخراجی و معراجی هستی!
هلاکوخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
1
1
جناب ناشناس؟!
بهتره قبل از هر چیز یه کم ادب و تربیت یاد بگیری،بعد بیای اینجا و در وسط یک بحث سینمایی اظهار وجود کنی .. اگه یک کم درک و شعور داشتی میفهمیدی با این پیش داوری اشتباهت در مورد شخص من، داری مرتکب معصیت و گناه بزرگی میشی (اگر میفهمیدی)..
نام:
ایمیل:
* نظر: