ثبت نام
مقاله
تکنیک هایی برای خلق شخصیتی با تاثیر منفی
نوشتن یک فیلمنامه موفق به کاراکترهای آن بستگی دارد. نه تنها انگیزه هایی که اعمال آنها را هدایت می کند، بلکه همچنین تاثیری که آنها بر شخصیت های دیگر داستان و همچنین مخاطب می گذارند، مهم است. هر فیلمنامه نویسی از تاثیر مثبت یا منفی که یک شخصیت از خود به جا می گذارد، آگاه است. به وجود آوردن تاثیرات مثبت آسان است. چنین کاراکترهایی اساساً باید مهربان، شاد، مفید و دارای خلوص نیت باشند و همچنین حال و هوای موقعیت را مثبت کنند. اما موقعیت های منفی، کمی به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارند.
هفت نکته مهم در مورد ایده فیلم کوتاه
ایده های فیلم کوتاه بسیار فراوانند. اما چرا باید فیلمنامه های فیلم کوتاه را به فیلم های بلند ترجیح داد؟ اغلب سازندگانی که فیلم کوتاه را آغاز می کنند تصمیم دارند در فستیوال های فیلم ظاهر شوند و بخشی از استعداد خود را به دنیا نشان دهند. برای ارائه فیلم خود به فستیوال های جهانی، به راهکاریی موفقیت آمیز برای اجرایی کردن ایده های فیلم های کوتاه نیاز دارید که شما را در فستیوال فیلم ها نشان دهد و در رقابت سهیم گردید. برای رسیدن به این هدف، ما این نکات و منابع را در مورد فیلم های کوتاه جمع بندی کرده ایم.
بررسی روش کارگردانی اصغر فرهادی
مهندسی معکوس فیلم گذشته - سکانس سوم
سکانس سوم فیلم گذشته هم مانند دو سکانس قبل کارگردانی ساده ای دارد و تعداد نماها کم است. اما ویژگی و تفاوت این سکانس نسبت به سکانس های قبلی این است که با توجه به اتفاق هایی که در این مقطع از فیلم می افتد می توانیم کمی در مورد ساختار فیلمنامه هم صحبت کنیم.
بررسی روش کارگردانی اصغر فرهادی
مهندسی معکوس فیلم گذشته - سکانس دوم
پیش از این قسمت اول بررسی روش فیلمسازی اصغر فرهادی با مهندسی معکوس سکانس اول فیلم گذشته منتشر شد. در این بخش تکنیک های اصغر فرهادی را در کارگردانی سکانس دوم این فیلم بررسی می کنیم.
بررسی روش کارگردانی اصغر فرهادی
مهندسی معکوس فیلم گذشته: سکانس اول
ممکن است شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی اساتید سینما به هنرجویانشان توصیه می کنند که اگر می خواهید از طریق فیلم دیدن، سینما را یاد بگیرید تلاش کنید که زیاد فیلم نبینید بلکه فیلم های خوب را بارها و بارها ببینید و هر بار بر یک بخش آن دقت کنید. برخی دیگر از آن ها پا را از این هم فراتر می گذارند و توصیه می کنند فیلمی که روش کارگردانی اش را می پسندید، «مهندسی معکوس» کنید.
روش شخصی نوشتن
ایناریتو چگونه فیلمنامه Bird Man را نوشت
فیلم برد من یکی از شاخص ترین آثار آلخاندرو گونزالس ایناریتو است. فیلمی متفاوت که هم گیشه موفقی داشت و هم توانست نظر بسیاری از منتقدان را جلب کند. سایت Final Draft در گفتگو با ایناریتو روندی که او به همراه سه نفر از همکارانش در هنگام نوشتن فیلمنامه این فیلم طی کرده را بررسی کرده است.
زوش شخصی نوشتن
کربستوفر نولان: برای فیلمنامه هایم طرح کلی نمی نویسم
در یکی از اکران های «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان به پرسش های بینندگان در مورد روش شخصی اش در نوشتن پاسخ داد.
مقاله ای از لیندا سیگر
نفس خلاق
دکتر لیندا سیگر بیش از 30 سال از عمر خود را صرف مطالعه ادغام خلاقیت و معنویت کرده است. او سخنرانی بین المللی، مشاور نویسندگی، و نویسنده 12 کتاب است که قدم های معنوی در راه موفقیت: دستیابی به هدف بدون از دست دادن روح و عالی کردن یک نویسنده خوب از جمله آن ها هستند. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته های تاتر و مذهب و هنر و دکترای خود را در رشته های تاتر و الهیات دریافت نموده است.
کالبد شکافی فیلمنامه
بررسی فیلمنامه Prisoners
فیلم Prisoners یا زندانیان ساخته دنی ویلنیو یکی از آثار شاخص سینمایی در سال 2013 بود. در این یادداشت فیلمنامه این فیلم که توسط آرون گوزیکوفسکی نوشته شده بود نقد و کالبد شکافی می شود.
سوژه ای مناسب برای یک فیلم مستند
ناگفته‌های مردی که کارش رضایت‌گرفتن است
سید رضا موسوی عضو اصلی شورای حل اختلاف استان فارس است و کارش رضایت گرفتن از خانواده هایی است که یکی از عزیزانشان را از دست داده اند و حالا منتظر اجرای قصاص هستند. خبرنگار خبرگزاری فارس با او مصاحبه ای انجام داده که شکل اتفاقاتی که برای او افتاده مناسب یک فیلم مستند جذاب است.
الیزابت گیلبرت راه تفکر هوشمند درباره خلاقیت را به شما می گوید
10 نکته کلیدی برای خلاق زیستن
خلاقیت واژه ای وسوسه برانگیز است. مشاورین آن را به شما می فروشند، برندها آن را وعده می دهند، ما همه در تلاش برای به دست آوردن آن هستیم و اغلب حتی نمی دانیم «آن» دقیقا چیست. به عبارت ساده تر، تبلیغات اغراق آمیز بسیار در مورد خلاقیت صورت گرفته است.
داستانی واقعی مناسب یک فیلمنامه
ماجرای خوش شانس ترین آدم جهان
اوایل سال 2013 میلادی بود که گارد ساحلی ایتالیا 113 آفریقایی را در دریای مدیترانه نجات داد. یکی از آن‌ها یحیی بود؛ جوانی 16 ساله و بی‌سواد، اهل مناطق روستاییِ گامبیا. یحیی نه خانواده‌ای داشت و آهی در بساط، او حتی با هیچ یک از زبان‌های اروپایی آشنایی نداشت. اما وقتی که به سیسیل رسید، شانس به او رو آورد.
داستان کوتاهی که «زندگی شگفت انگیز» بر اساس آن ساخته شد
بهترین هدیه
«بهترین هدیه» داستان کوتاهی است نوشته فیلیپ ون دورن که فرانک کاپرا در سال 1946 فیلم زندگی شگفت انگیز را بر اساس آن با بازی جیمز استوارت ساخت. فیلمی که در همان سال کاندیدای چهار جایزه اسکار شد.
یادداشتی از مایکل مور
کاناپه ام را دزدیده اند
مایکل مور مستندساز مشهور آمریکایی در این یادداشت از تغییر شیوه نمایش فیلم ها انتقاد می کند و به فیلمسازان توصیه می کند تا بجای اینکه نگران دزدی های هنری باشند بدنبال شیوه های متفاوت نمایش فیلم بگردند.
جلسه پرسش و پاسخ در خانه سینما
اصغر فرهادی: دیالوگ یکی از عوامل مهم ایجاد ریتم است
این چهارمین و آخرین بخش سخنرانی اصغر فرهادی در باشگاه فیلمنامه نویسان خانه سینما است. نکته جالب این بخش صحبت های او در مورد شیوه هایش در دیالوگ نویسی است.
دوره آموزشی ساخت انیمیشن استاپ موشن
دانلود نرم افزار iSopMotion
در دوره آموزشی ساخت انیمیشن استاپ موشن شیوه کار با نرم افزار iStopMotion به شما آموزش داده می شود. نسخه عادی از این نرم افزار که بر روی آیفون و آیپد استفاده می شود را باید از طریق iTunes دریافت کرد. اما ما امکان دانلود نسخه حرفه ای این نرم افزار که بر روی کامپیوترهای اپل قابل استفاده است را برای شما فراهم کرده ایم تا بتوانید با حداقل امکانات فیلم استاپ موشن خودتان را بسازید.
جلسه سخنرانی در خانه سینما
اصغر فرهادی: نویسنده باید ناخودآگاهش را تربیت کند (3)
این سومین بخش از سخنرانی اصغر فرهادی در باشگاه فیلمنامه نویسان خانه سینماست. او در این جلسه در مورد تفاوت های میان فیلم جدایی و گذشته شیوه ساختار سازی فیلمنامه گذشته صحبت می کند.
سخنرانی در خانه سینما
فرهادی: شخصیت خاکستری یعنی کسی که رفتارش منطق دارد (2)
این دومین بخش از سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ اصغر فرهادی در باشگاه فیلمنامه نویسان خانه سینما است. او در این بخش به سوال های حاضران در مورد شخصیت گردازی و مفهوم کاراکتر خاکستری و همچنین نقش و جایگاه قهرمان در آثارش صحبت می کند.
«میرا نایر» و ساخت فیلم «همنام» (Namesake)
برخورد فرهنگی
"اولین کاری که در جلسات تمرین انجام می دهم این است که فضایی ایجاد کنم که همه ما بتوانیم در آن از خود یک احمق بسازیم." میرا نایر این حرف را با لبخند می زند. "باید ریسک کنیم و جوک تعریف کنیم و راحت باشیم چراکه در آن لحظه این حق ماست پیش از آنکه دریابیم باید چه چیزی فیلم برداری کنیم."
سخنرانی در خانه سینما
اصغر فرهادی: بسیاری مضمون را با ایده اشتباه می گیرند (1)
چندی پیش اصغر فرهادی در باشگاه فیلمنامه نویسان خانه سینما در مورد شیوه کارش در نوشتن فیلمنامه سخنرانی کرد. این بخش اول این سخنرانی است که در آن پیرامون ایده و ساختار بندی در فیلمنامه هایش صحبت می کند..
همه چیز درباره جیم جارموش
قبل از اینکه فیلم های مستقل تبدیل به برند شوند، فیلمسازانی بودند شبیه جیم جارموش که با چنگ و دندان فیلم می ساختند. اینکه در انتها چه اتفاقی برای آن فیلم ها می افتاد، کسی نمی دانست و اصلاً اهمیتی هم نمی داد؛ آن فیلم ها نوشته می شدند، فیلمبرداری می شدند و طبق گفته سازندگانشان به تنهایی ساخته می شدند.
همه چیز درباره پدرو آلمادوار و سینمای او
آلمادوار: سادگی با انکار مهارت بدست می آید
پدرو آلمودوار را می‌توان یک داستان‌سرای کلاسیک با ریشه‌هایی در هنر عامیانه دانست؛ و هم‌چنین یک کنترل‌کننده‌ی وسواسی که به واژه‌ی همکاریِ گروهی، طعم و معنای دیگری بخشیده است. فیلم‌سازی که گرایش‌های متناقض را در کوره‌ی اراده‌ با هم ترکیب کرده تا سبک ویژه‌ی خود را به وجود بیاورد. او هنگام ساخت «بازگشت» که به تعبیر بسیاری از منتقدان، یکی از بهترین ساخته‌های اوست به زادگاهش برگشت تا ریشه‌های خود در تصویرسازی و دیدگاه‌های سینمایی را کشف کند.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ صحنه ورود : 1- معرفی شخصیت اصلی
یک روش مناسب برای معرفی شخصیت اصلی داستان برای اولین بار در فیلم این است که جمعیتی را نشان دهید و بعد کاراکتر در جمعیت پیش آمده تا دوربین روی او فوکوس کند. با این کار تاکید کرده اید که این شخص قهرمان داستان بوده و مهمتر و جذاب تر از هر کس دیگر در جهان است.
زندگینامه
اسپیلبرگ: نجات سرباز رایان چگونه ساخته شد...
استیون اسپیلبرگ در گفتگویی تلویزیونی با رابرت امری در مورد چگونگی ساخته شدن نجات سرباز رایان صحبت کرده. این متن کوتاه از این برنامه تلویزیونی ترجمه شده است.
نصیحتی از «لارا لینی»
نقد آثارتان را نخوانید
لارا لینی بازیگری که بارها کاندیدای دریافت اسکار بوده در ایران با فیلم هایی چون «نمایش ترومن» و Kinsey شناخته شده در پاسخ به سوالی که چه توصیه ای به جوانان علاقمند به سینما دارید این یادداشت کوتاه را نوشته است.
توصیه های فیلمنامه نویسی
دستور العملی برای جذاب کردن ده دقیقه اول فیلمنامه
یک مثل قدمی می گوید که فیلمنامه نویس باید بتواند توجه خواننده را در 10 صفحه اول جلب کند. این حرف اشتباه است. این اتفاق باید در صفحه اول بیفتد و از آنجا به بعد استمرار پیدا کند.
کریستف کیشلوفسکی
فیلمسازی حرفه مزخرفی است
فيلم‌ساختن، معني‌اش ارتباط با تماشاگران، رفتن به جشنواره‌ها، خواندن نقدها و مصاحبه‌ كردن‌ نيست. معني‌اش اين است كه هر روز صبح، ساعت شش از خواب بيدار شوي. يعني سرما، يعني باران، يعني گل و شُل، و اجبار به حمل پروژكتورهاي حجيم و سنگين!
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ صحنه درگیری: 8- احساس پیروزی
وقتی یک جدال به پایان می رسد، شما می خواهید کاملا روشن کنید که چه کسی برنده بوده و این جدال چه اثری بر هر دو شخصیت داشته است. در فیلم این موضوع معمولا به این معناست که برنده روی بازنده می نشیند و او را شکست می دهد یا می کشد. اما پیش از این لحظه بسیار مهم است که طعم پیروزی را حس کند.
شخصیت باید تغییر کند
کاملاً طبیعی است که نسبت به شخصیت اصلی یا قهرمان های داستان خود پر اشتیاق و هیجانزده باشید. اصلاً باید این گونه باشید. آن ها مخلوقات خود شما هستند و حتی حاضرم شرط ببندم که قسمتی از وجود خودتان در آن ها به یادگار گذاشته شده است.
10 نکته در مورد نوشتن شخصیت های فرعی
شخصیت های فرعی، در یک فیلمنامه، کاراکترهایی کوچک، اما مهم هستند. زمانی که به آن ها اختصاص می دهید را کوتاه نکنید. برای پرورش آن ها زمان بگذارید. آن ها باید به اندازه کاراکترهای اصلی، متمایز و جذاب باشند.
4 درس استفان کینگ برای نوشتن
واضح است که استفن کینگ به عنوان یک فیلمنامه نویس شناخته نمی شود، با این حال به عنوان یک نویسنده می تواند درس هایی بدهد که در فیلمنامه نویسی هم کاربرد دارد.
مکس آدامز: ساختار سه پرده ای همیشه موفق نیست
مکس آدامز با اینکه تا بحال چند فیلمنامه موفق نوشته و توانسته جوایز جشنواره هایی مثل آستین و Nicholl Fellowship in Screenwriting را کسب کند اما زمینه آموزش فیلمنامه نویسی بسیار فعال تر است. او سال ها در موسساتی مانند دانشگاه کالیفورنیای جنوب، جامعه نویسندگان اسکوا ولی، بنیاد هنر فیلم، آکادمی فیلم نیویورک و اتحادیه نویسندگان غرب امریکا به تدریس فیلمنامه نویسی مشغول بوده. مکس آدامز پایه گذار کارگاه های فیلمنامه نویسی آنلاین است.
ده نکته طلایی برای انجام گفتگو در فیلم مستند
کسانی که حتی یک‌بار فیلم مستند ساخته باشند‌ بدون ‌شک از اهمیت مقوله‌ی طرح پرسش مطلعند؛ و در ضمن به‌خوبی می‌دانند پرسش‌ها نه تنها اطلاعاتی که دنبالش می‌گردند را به‌راحتی در اختیار آن‌ها می‌گذارد بلکه در کنار جلب اعتماد ‌گفت‌‌وگو شونده، به تشریح سوژه‌ی مورد نظر فیلم‌ساز نیز کمک می‌کند.
درس هایی برای نوشتن فیلمنامه اکشن
رازهای غافلگیر کردن مخاطب (2)
با منحرف کردن بیننده و پیش بینی های غلط او، توجه او را از روند منطقی داستان به سویی دیگر جلب کنید. این جاست که وقتی حوادث منطقی رخ می دهند، غافل گیر کننده به نظر می رسند.
درس هایی برای نوشتن فیلمنامه اکشن
رازهای غافلگیر کردن مخاطب (1)
«روش غافلگیری»، صحنه اکشن شما را غیر قابل پیش بینی و هیجان انگیز می کند. تماشاچی را مدام تا لبه پرتگاه می برید و برش می گردانید. با این ترفند، بیننده روی صندلی خود میخکوب می شود و هاج و واج می ماند که بعد چه اتفاقی خواهد افتاد.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ صحنه درگیری: 7- خشونت خارج از کادر
اگر می خواهید یک صحنه خشن را به نمایش بگذارید اما مایل نیستید که فیلمتان تبدیل به یک فیلم بسیار خشن شود، می توانید صحنه های خونریزی و درد کشیدن ها را به خارج از کادر منتقل کنید.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ صحنه درگیری: 6- درگیری روی زمین
در واقعیت، بیشتر نزاع ها لحظاتی را روی زمین می گذرانند. در فیلم مدت زمان بیشتری روی زمین سپری می شود اما شخصیت ها معمولا بعد از ضربه نهایی روی زمین غلت می زنند. ممکن است به نظر کلیشه برسد اما این موضوع بازتاب نزدیکی دوگانه یک نزاع را به تصویر می کشد.
هویت هنری
هدف شما به عنوان یک راوی باید برقراری ارتباط با مخاطب باشد. این کار را می توانید با استفاده از آنچه که حس می کنید، و یا با تحریک دیگران و تلاش برای ایجاد حسی نا آشنا در آنها به انجام برسانید.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ صحنه درگیری: 5- برش زدن در هنگام ضربه
در یک دعوای واقعی از پا به اندازه دست ها استفاده می شود. در فیلم هم می توان از ضربه هایی که با پا زده می شود استفاده کرد اما معمولا این ضربه ها را در لحظه مغلوب شدن به نمایش می گذاریم. مثلا یکی از شخصیتها روی زمین افتاده و دیگری در حال لگد زدن به اوست.
نقد فیلمنامه
مشکلات داستان «کاپیتان فیلیپس»
«کاپیتان فیلیپس» ساخته فیلیپ گرین گراس و بازی تام هنکس یکی از فیلم های مطرح دو سال اخیر بوده. با اینکه این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده اما بسیاری معتقدند که نقطه قوت این فیلم تنها بازی تام هنکس است و با اینکه فیلمنامه این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را از انجمن نویسندگان آمریکا بدست آورده اما داستانش پر از مشکل است. هری کاول در این یادداشت مشکلات این فیلم را مرور می کند.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ صحنه درگیری:4- زمین زدن
زمین زدن شخصیت یک لحظه موثر در روند داستان گویی است. این تکنیک به مخاطب یادآوری می کند که اتفاقاتی که در داستان رخ می دهد به نفع این شخصیت نیست و او در این رقابت می بازد. اما در صحنه، استفاده از این تکنیک به معنای قرار گرفتن بازیگر در معرض خطر و صرف هزینه زیاد برای استفاده از بدلکار است.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ صحنه درگیری : 3- حرکت هماهنگ دوربین
اگر ماهیت دعوا در داستان اهمیت دارد یا اگر می خواهید مخاطب با تمرکز بیشتر این جدال را دنبال کند، باید خلاقیت بیشتری به خرج دهید. باید مطمئن شوید مخاطب خودش را در صحنه حس می کند و اتفاقات دردناک و خطرناک را احساس می کند.
توصیه های «کامیل لاندو» به فیلمسازان جوان
نترسید، نا امید نشوید...
«کامیل لاندو» و «تیاره وایت» اساتید کالج بین المللی سینما و تلویزیون نیویورک جزوه ای را تهیه کرده اند که توصیه هایشان به فیلمسازان جوان، خارج از جریان رسمی آموزشی در کالج است.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ صحنه درگیری: 2- مشت سریع
گاهی یک ضربه می تواند تمام کننده قصه باشد. قهرمان داستان یک مشت سنگین می زند و مصدوم پخش زمین می شود. هیچ جدال دیگری وجود ندارد. هیچ تلاش دیگری برای پیروزی صورت نمی گیرد. همه ماجرا در یک لحظه تمام می شود.
زندگینامه
جورج لوکاس: چگونه کارگردان شدم
من در مودستوی کالیفرنیا بزرگ شدم. در یک اجتماع کوچک كشاورزي. يك منطقه‌ي خيلي كوچك، با حال و هوایی روستایی، در دل طبیعت.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ صحنه درگیری: 1- کم کردن فاصله با لنز تله
مهمترین اصل اساسی در فیلمبرداری از یک مشت سنگین،واقعی بودن و اثر گذار بودن آن است. اولین مشتی که در فیلم «فایت کلاب» نشان داده شد با همین روش برداشته شده و در طول فیلم بارها از این روش استفاده شده است. بنابراین نمی تواند بد بوده باشد.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ تعقیب: 4- حرکت به سمت فضای باز
یک روش برای هیجانی تر شدن صحنه تعقیب این است که در روند تعقیب، یک هدف مشخص برای شخصیتی که دارد تعقیب می شود در نظر بگیرید. مثلا می توانید در خانه یا ماشینی را در نظر بگیرید که قهرمان می خواهد به آنها برسد.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
درس پایانی: دیالوگ نویسی
باید پیش از آنکه واقعا از ساختار داستان تان وشیوه ای که این داستان روی پرده به نظر می رسد مطمئن شوید اقدام به نوشتن دیالوگ کنید. اگر بخواهیم واضحتر بگوییم، فیلم در وهله نخست تصویر متحرک است که طراحی صدا و دیالوگ حمایت کننده تصویر هستند و نه برعکس. بنابراین دانستن این که دوربین شما در چه موقعیتی قرار بگیرد و قصد و هدف هر صحنه چیست بسیار مهمتر از این است که بخواهید درباره این که چه چیزهایی باید گفته شود یا گفته نشود تصمیم بگیرید.
چک لیست فیلمنامه O-W
«چک لیست فیلمنامه» نکات و قوانین کاربردی ای است که شما پس از اتمام نسخه اول فیلمنامه در مرحله بازنویسی باید آنها را در نسخه جدید فیلمنامه اعمال کنید. البته این قوانین برای نویسندگانی که به زبان انگلیسی می نویسند نوشته شده اما بسیاری از آنها قوانین عمومی فیلمنامه نویسی هستند که در سینمای ایران نیز کاربرد دارند. بخش های قبلی این مقاله پیش از این منتشر شده بود.
زندگینامه
باری لوینسون: چگونه کارگردان شدم
باری لوینسون کارگردان و فیلمنامه نویس برچسته آمریکایی است که تا کنون بیش از چهل فیلم و مجموعه تلویزیونی ساخته. از آثار شاخص او می توان به مرد بارانی، باگزی، افشاگری و چه اتفاقی افتاده است؟ اشاره کرد. لوینسون در سال 1991 برای فیلم مرد بارانی برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. او در گفتگویی با برنامه Directors در مورد چگونگی ورودش به سینما صحبت کرده.
چک لیست فیلمنامه D-N
«چک لیست فیلمنامه» نکات و قوانین کاربردی ای است که شما پس از اتمام نسخه اول فیلمنامه در مرحله بازنویسی باید آنها را در نسخه جدید فیلمنامه اعمال کنید. البته این قوانین برای نویسندگانی که به زبان انگلیسی می نویسند نوشته شده اما بسیاری از آنها قوانین عمومی فیلمنامه نویسی هستند که در سینمای ایران نیز کاربرد دارند. بخش اول این مطلب پیش از این منتشر شده بود.
چک لیست فیلمنامه A-C
«چک لیست فیلمنامه» نکات و قوانین کاربردی ای است که شما پس از اتمام نسخه اول فیلمنامه در مرحله بازنویسی باید آنها را در نسخه جدید فیلمنامه اعمال کنید. البته این قوانین برای نویسندگانی که به زبان انگلیسی می نویسند نوشته شده اما بسیاری از آنها قوانین عمومی فیلمنامه نویسی هستند که در سینمای ایران نیز کاربرد دارند.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ تعقیب: 3- عبور از فضاهای تنگ
در جریان تعقیب کسی در حال فرار است، می توان هیجان صحنه را به وسیله عبور دادن او از یک فضای تنگ بیشتر کرد. فضای کوچک و باریک این نکته را به مخاطب یاد آور می شود که صحنه به انتهایش نزدیک می شود و تعقیب کننده به زودی می رسید.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
شیوه نگارش کنش ها
همواره به خاطر داشته باشید که شما یک فیلمنامه نویس هستید نه یک نمایشنامه نویس و این بدان معنا است که شما نیاز دارید داستان تان را "ببینید" و سپس آن را به گونه ای توصیف و تعریف کنیدکه خواننده هم آن را ببیند.
توصیه های «کامیل لاندو» به علاقمندان سینما
میانبر
«کامیل لاندو» و «تیاره وایت» اساتید کالج بین المللی سینما و تلویزیون نیویورک جزوه ای را تهیه کرده اند که توصیه هایشان به فیلمسازان جوان خارج جریان رسمی آموزشی در کالج است. سایت کلاس سینما به تدریج برخی از این توصیه های کاربردی را منتشر خواهد کرد.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
نوشتن طرح کلی
طرح کلی توصیف بصری کوتاهی درباره فیلمنامه است. مانند فیلمنامه نهایی همیشه به زمان حال نوشته می شود و معمولا به استثناء بعضی کلمات کلیدی ،گفتگویی (دیالوگ ) در آن وجود ندارد .
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ تعقیب :2- پن (Pan) کردن با لنز تله
در بیشتر تعقیب و گریزها یک نفر در حال فرار و یک نفر در حال تعقیب اوست. اگر هنگامی که مهاجم در حال دویدن به سمت دوربین است، شخصیت دیگر را از مقابل تصویر عبور دهید می توانید حس ترس عمیقتری را در مخاطب ایجاد کنید.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
ابزارهای فیلمنامه نویس
فیلمنامه نویس ها هم مانند هر «سازنده» دیگری، مجموعه ابزارهایی دراختیاردارد که اگر می خواهند در این صنعت پررقابت شانسی برای موفقیت داشته باشند باید در استفاده از این ابزار ماهر و چیره دست شوند.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
شناخت ، نتیجه گیری و تحول شخصیت
پایان هر داستان نمایشی، نقطه است که در آن شخصیت اصلی به غیر از اینکه برای آخرین بار با دشمنش روبرو می شود بلکه با مشکلات درونی خود نیز مواجه است. این نتیجه گیری همان چیزی است که ارسطو آن را اخلاق گرایی می نامد که می توان آن را بازشناسی اخلاقی معنا کرد.
توصیه های کامیل لاندو به فیلمسازان جوان
با ترس خود از فیلم ساختن مقابله کنید
«کامیل لاندو» و «تیاره وایت» اساتید کالج بین المللی سینما و تلویزیون نیویورک جزوه ای را تهیه کرده اند که توصیه هایشان به فیلمسازان جوان، خارج از جریان رسمی آموزشی در کالج است.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
پایان بندی
همذات پنداری و احساس علاقه تماشاگران نسبت به شخصیت اصلی فیلم تنها به دلیل هوش و ذکاوت ،خونسردی ،زیبایی و یا جذابیت او نیست بلکه شاید دلیل عمده این علاقه این باشد که ما می دانیم که قهرمانهای داستان هم – مثل خود ما – انسانهای کامل و بی نقصی نیستند.
آموزش دکوپاژ
دکوپاژ تعقیب: 1- حرکت با سوژه
وقتی کسی تحت تعقیب است برای اینکه صحنه شکل دلخواه را داشته باشد، نیازی نیست تعقیب کنندگان را ببینید. در واقع خالی بودن فضای پشت بازیگر ترسناک تر از دیدن کسی است که به او نزدیک می شود.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
ایجاد ریتم درست با سوال و جواب
همه می‌دانیم برخی از فیلم‌ها - فارغ از ژانرشان - با گام‌های پر‌شتاب به جلو می‌روند؛ در حالی که بقییه فیلم‌ها این حس را به ما می‌دهند که داریم خشک شدن رنگ بر دیوار را از اول تا آخر تماشا می‌کنیم. این حتی برای کارگردانان معروف که پیشینة خوبی دارند نیز اتفاق می‌افتد. اما چرا؟
درس های دیوید گریفیث برای نویسان تازه کار
نوآوری و غافلگیری
تماشاگر وقتی دقیقاً بتواند حدس بزند که در ادامه داستان چه اتفاقی خواهد افتاد زود حوصله‌اش سر می‌رود. کنترل داستان دست شماست. بنابراین باید سعی کنید کاری کنید تا تماشاگر فکر کند که می‌داند بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد. اما آن موقع با چیزی که کاملاً بر خلاف تصورشان است، غافلگیرشان کنید.
زندگینامه
مارتین اسکورسیزی: چگونه کارگردان شدم...
مارتین اسکورسیزی کارگردان شاخص هالیوود در گفتگویی با برنامه Directors در مورد دوران کودکی خود و چگونگی ورودش به حرفه کارگردانی صحبت کرده.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
تنش دراماتیک، معما و غافلگیری
بعد از تعلیق ارسطویی قوی‌ترین ابزار یک فیلمنامه‌نویس برای این که تماشاگر را علاقه‌مند نگاه دارد، تنش دراماتیک، معما، غافلگیری و بازشناسی است.
نصیحتی از «تاویس اسمایلی»
بهتر شکست بخور
«تاویس اسمایلی» نویسنده و مجری مشهور شبکه PBS این متن کوتاه را به عنوان نصیحت برای علاقمندان کار در سینما نوشته.
فیلمنامه نویسی
دستور العملی ساده برای نوشتن داستان
دستور العمل زیر مجموعه سوالات و شاخص هایی است که شما برای نوشتن یک داستان خوب به آنها نیاز دارید. اگر بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید و این پاسخ ها برای خودتان قانع کننده باشد بدین معنی است که آماده نوشتن فیلمنامه تان هستید. در حقیقت ما حداقل اطلاعاتی که شما برای نوشتن فیلمنامه خوب به آنها نیاز دارید را در این قالب به شما ارائه کردیم که کارتان راحت تر شود.
آموزش دکوپاژ
راه های ایجاد تعلیق: 8- رد پاها و نشانه ها
زمانی که کاراکترتان ناامیدانه به دنبال چیزی می گردد، باید ضرورت این جستجو را نشان دهید. نشان دادن این موضوع برای شما یک چالش به حساب می آید چه بازیگر در جستجوی یک شئ باشد یا به دنبال یک انسان، بخصوص اگر فردی که در جستجوی چیزی ست دیالوگی هم نداشته باشد.
«دنی بویل» روایت می کند:
15 قانون طلایی برای فیلمسازی
شما اگر حتی برای این‌کار چندان خوب هم نباشید اما به‌عنوان کارگردان از قدرت فراوانی برخوردارید و باید بتوانید از این قدرت به نفع همه‌ی اعضای گروه استفاده کنید. با قدرت فراوانی که دارید می‌توانید به روشی که دل‌تان می‌خواهد، در سر و شکل فیلم تغییر ایجاد کنید.
آموزش دکوپاژ
راه های ایجاد تعلیق: 7- دو چیز در یک زمان
یک روش مناسب برای ایجاد لحظه های هیجانی این است که بیننده را به سمت یک حس امنیت کاذب هدایت کنیم.
آموزش دکوپاژ
راه های ایجاد تعلیق: 9- قدم گذاشتن به تعلیق
چطور می توان با نشان دادن تقریبا هیچ مخاطب را سرگرم نگه داشت؟
آموزش دکوپاژ
راه های ایجاد تعلیق: 6- تعریض فضا
چندین تکنیک برای افزایش دلهره در صحنه هایی که کاراکترتان سعی دارد از یک منطقه کاملا محافظت شده فرار کند، وجود دارد. یک تکنیک کلاسیک این است که دوربین را پایین نگه دارید، و از پایین به کاراکتری که در حال حرکت دزدکی است نگاه کنید.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
اکشن (حرکت)
اکشن تنها به معنای سکانس‌های جنگ و تعقیب نیست، به معنای تمام کارهایی است که شخصیت اصلی برای به دست آوردن آنچه که می‌خواهد باید انجام دهد. همچنین به معنای اقداماتی است که رقیبانش برای متوقف کردن او در دستیابی به آنچه که می‌خواهد، انجام می‌دهند و آنچه شخصیت اصلی در پاسخ به کارهای آنها انجام می‌دهد.
درس های دیوید گریفیث برای نویسندگان تازه کار
سوال هایی که باید حتماً به آنها جواب بدهید
داستان‌های سینمایی و تلویزیونی، همه با سوال و جواب شکل می گیرند. شما اگر بتوانید به همه سوال ها پاسخ بدهید یعنی اینکه به اجزای فیلمنامه تان مسلط هستید و فرایند نوشتن پس از آن خیلی سریع خواهد بود.
درس های «دیوید گریفیث» برای نویسندگان تازه کار
شروع، میانه و پایان داستان
ارسطو در رساله معروفش در باب نمایشنامه نویسی و شعر، اولین تحلیل نمایشنامه را ارايه کرده است. او همچنین نخستين کسي بوده که راهکارهایی را پیشنهاد داده که از طریق آن‌ها نویسندگان می‌توانند ساختار داستان هایشان را اصلاح کنند.
آموزش دکوپاژ
راه های ایجاد تعلیق: 5- حرکت به سمت هیچ
می توانید بدون استفاده از موزیک های دلهره آور یا هر نوع برجسته سازی دیگر حس ترس و دلهره را در مخاطب ایجاد کنید. این کار را می توانید با گرفتن یک نمای نقطه نظر POV به سمت فضای خالی انجام دهید.
آموزش دکوپاژ
راه های ایجاد تعلیق:4- پیش بینی حرکت
در میانه یک صحنه تعقیب و گریز، احتمالا هیچ چیز بیشتر از یک مکث کامل، هیجان را افزایش نمی دهد. وقتی منتظریم تا حمله ای شروع شود، این توقف بسیار ترسناک تر از این است که حمله واقعا شروع شود.
درس های «دیوید گریفیث» برای نویسندگان تازه کار
شخصیت فرعی
اغلب فیلمنامه نویسان تازه کار یک مشکل رایج دارند و آن هم این است که تلاش می کنند تا مشکل جلو رفتن داستان را با اضافه کردن شخصیتهای جدید حل کنند. یعنی بجای اینکه با همان شخصیت اصلی داستان را پیش ببرند، با اضافه کردن شخصیتهای فرعی و ماجراهای جدید که توسط این شخصیتها بوجود می آید داستان را جلو می برند.
آموزش دکوپاژ
راه های ایجاد تعلیق: 3- دیده نشدنی
چیزهایی که دیده نمی شوند ترسناک تر از چیزهایی هستند که دیده می شوند، این جمله آنقدر تکراریست که تبدیل به یک کلیشه بد شده است. هرچند نکته ای که مردم معمولا فراموش می کنند این است که برای نشان دادن اینکه چیز ترسناکی آنجاست مهارت هایی لازم است.
درس های «دیوید گریفیث» برای نویسندگان تازه کار
شخصیت مخالف یا رقیب
در فیلمنامه های سینمایی همواره، داستان زمانی شکل می گیرد که شخصیت اصلی با افراد و نیروهایی که می خواهند مانع رسیدن او به خواسته هایش شوند درگیر می شود. پس بدون این شخصیت ها و یا نیروهای مخالف ما عملاً داستانی نخواهیم داشت.
آموزش دکوپاژ
راه های ایجاد تعلیق: 2- تکان های ظریف دالی
تکان های ظریف دالی، همانطور که از اسمش بر می آید، حرکات بسیار ظریف دوربین است که مخاطب را با آنکه متوجه شان نمی شود، مضطرب می کند.
درس های «دیوید گریفیث» برای نویسندگان تازه کار
نوشتن طرح بر اساس شخصیت
کتاب های آموزش فیلمنامه نویسی و اساتید این رشته در کلاس ها مرتب به شما تاکید می کنند که شما باید یک نیاز برای شخصیت تان تعریف کنید و بدانید که او بدنبال چیست. اما اینکه بدانید که او چه کارهایی انجام می دهد تا به خواسته اش برسد، به همان اندازه که بدانید چه می خواهد اهمیت دارد.
دانلود آخرین شماره مجله What Digital Camera
در جدیدترین شماره مجله What Digital Camera یک راهنمای جامع از همه دوربین های موجود در بازار برای کسانی که قصد خرید دوربین عکاسی را دارند فراهم شده و تمام این دوربین ها از نظر امکانات، قیمت و نقاط ضعف و قوت بررسی و با هم مقایسه شده اند. در کنار اینها 390 لنز موجود در بازار هم بررسی و درجه بندی شده اند.
آموزش دکوپاژ
راه های ایجاد تعلیق: 1- تهدید بصری
بر اساس تعریف آلفرد هیچکاک از تعلیق، مخاطب باید چیز وحشتناکی را بداند که بازیگر آن را نمی داند. این روزها عبارت "تعلیق" به معنای هر چیزی از پیش بینی تا هیجان تعبیر می شود، اما تعلیقی که هیچکاک به آن معروف بود یک ابزار عالی برای فیلمساز است.
21 قانون طلایی فیلم سازی به روایت کریس ویتز
کریس وِیتز، نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر آمریکایی، متولد نیویورک و دانش‌آموخته‌ی دانشگاه کمبریج است. وِیتز فعالیت هنری خود را همراه برادرش (پاول) و با همکاری در نگارش فیلم‌نامه‌ی «مورچه‌ها» (یکی از سرشناس‌ترین انیمیشن‌های کمپانی دریم‌ورکز) آغاز کرد. همکاری و فعالیتی که در سال 1999 با فیلم «شیرینی آمریکایی» هم تکرار شد.
درسهای دیوید گریفث برای نویسندگان تازه کار
توصیف شخصیت
در کتاب های فیلمنامه نویسی به شما توصیه می کنند که برای اینکه شناخت کاملی نسبت به شخصیت هایتان پیدا کنید آنها را برای خودتان توصیف کنید. معمولاً آنها به شما یاد می دهند که سوالاتی در مورد شخصیت کارتان بپرسید و به آنها پاسخ دهید تا شخصیت به شکل کامل در ذهن شما شکل بگیرد.
درس های «دیوید گریفیث» برای نویسندگان تازه کار
شخصیت اصلی
وقتی فیلمی را نگاه می کنیم اگر شخصیت اصلی را بشناسیم و او برایمان قابل باور باشد از زاویه دید او وارد دنیای قصه می شویم. ما لذت و احساس رضایت را از غلبه شخصیت اصلی بر مشکلات بدست می آوریم.
یادداشت سردبیر در مورد روند جدید سایت کلاس سینما
طی دو روزی که دیدن پست های آموزشی سایت تنها برای کاربران ویژه امکان پذیر است تعداد زیادی از کاربران به طرق مختلف اعتراض ها و پیشنهادهایی را نسبت به این روند ابراز کردند. به همین منظور احساس کردم که توضیحاتی خدمت دوستان عزیز ارائه کنم.
بررسی روش شخصی نوشتن
گفت و گو با سیروس الوند
وظیفه فیلم نامه نویس این نیست که در همان دقایق اولیه شخصیت ها را کاملا معرفی کند. در دقایق اولیه باید یک سمپاتی برای خواننده یا تماشاچی ایجاد بکند. یک علاقه ای که این شخصیت را دنبال بکند. برای ایجاد این علاقه باید مخاطب تا حدودی روی این شخصیت شناخت پیدا کند. در حدی که مسایل این آدم برایش جذاب باشد.
درس های «دیوید گریفیث» برای نویسندگان تازه کار
تحلیل شخصیت
شخصیت های جذاب و دلنشین کلید همه داستان های خوب هستند. این جمله را شما بارها و بارها شنیده اید. اما چه چیزی یک شخصیت را جذاب و دوست داشتنی می کند؟
بررسی روش شخصی نوشتن در گفت و گو با فریدون جیرانی
جیرانی: ذهن قصه گو نداریم
مشکل عمده فیلم نامه نویسی ما این است که ذهن قصه گویی نداریم. سابقه ادبیات نمایشی مان کم است. فیلم نامه نویسان ما اغلب کم مطالعه می کنند کم فیلم می بینند. اصلا نمی دانند چگونه باید فیلم ببینند. روش فیلم دیدن خیلی مهم است .
گفتگو با آلخاندرو گونزالس ایناریتو
دوست ندارم با تارانتینو مقایسه شوم
این مصاحبه برگزدان گفتگویی است که آنتونی کافمن، خبرنگار نشریه‌ی «ایندی‌وایر» در سال 2001 و در جریان یکی از نمایش‌‌های «عشق سگی» (در جشنواره‌ی فیلم نیویورک) با الخاندرو گونزالس ایناریتو انجام داده است. فیلم‌سازی که در سال‌های اخیر فیلم‌های دیدنی، شاخص و مطرحی نظیر «21 گرم»، «بابل» و «زیبا» را به جهان پهناور سینما ارائه کرده و تازه‌ترین فیلمش به‌نام «در نقش پرنده» آماده‌ی نمایش در سطح بین‌المللی‌ست.
فیلمنامه گلادیاتور چگونه نوشته شد
فرانزونی: چالش هایی که ریدلی اسکات آنها را حل کرد (3)
در قسمت سوم روایت چگونگی تکمیل فیلمنامه گلادیاتور توسط دیوید فرانزونی، او در مورد نقش ریدلی اسکات و راسل کرو در اصلاح فیلمنامه آماده شده صحبت می کند. نکته جالب در این بخش تصویری است که فرانزونی از روابط حرفه ای در هالیوود ارائه می دهد. اینکه راسل کرو که هنوز ستاره مشهوری نبوده چگونه می توانسته در مورد فیلمنامه نظر دهد و فرانزونی که خود نویسنده و یکی از تهیه کنندگان کار بوده به نظرات دیگران احترام می گذاشته.
مقاله ای از «دیوید ایوانز»
هفت قانون برای نوشتن فیلمنامه کمدی
«دیوید ایوانز» نویسنده و کمدین انگلیسی در این مقاله بر اساس تجربه چندین ساله اش در نویسندگیُ قوانینی برای نوشتن فیلمنامه کمدی تدوین کرده است. قوانینی که به اعتقاد او پایه نوشتن فیلمنامه کمدی است.
دیوید فرانزونی روایت می کند:
فیلمنامه گلادیاتور چگونه نوشته شد - بخش دوم
دیوید فرانزونی در ادامه بررسی روند تکامل فیلمنامه گلادیاتور که برایش جایزه اسکار را به همراه آورد به موضوع اختلافاتش با ریدلی اسکات و کمپانی دریم ورکس که به کنار گذاشتن او از این پروژه و ورود جان لوگان به عنوان فیلمنامه نویس اشاره می کند. پروژه ای که او خودش به عنوان تهیه کننده هم در آن حضور داشت.
ترفندهای کارگردانی
خواندن، درک و اصلاح فیلمنامه
در سینمای حرفه ای اغلب کارگردان ها فیلمنامه ای که متعلق به خودشان نیست را کارگردانی می کنند. در این یادداشت ترفندهایی آموزش داده می شود که با آن ها بتوانید درک درست و کاملی از فیلمنامه ای که توسط شخص دیگری نوشته شده پیدا کنید و حتی مشکلات احتمالی را بدون بازنویسی فیلمنامه و تنها با برجسته تر کردن برخی نکات و عناصر، حل کنید.
مراحل نگارش فیلمنامه گلادیاتور از زبان نویسنده اش
فرانزونی: برای اینکه خوب بنویسی «برو زندگی کن» (۱)
دیوید فرانزونی امروز یکی از فیلمنامه نویسان مشهور هالیوود است که بیشتر شهرتش را با فیلمنامه های تاریخی همچون گلادیاتور، شاه آرتور و آمیستاد بدست آورده. او در گفت و گویی با دیوید کوهن به شکل مفصل در مورد چگونگی نوشتن فیلمنامه گلادیاتور که جایزه اسکار را برای او به همراه آورد صحبت می کند.
یادداشتی از استاد ابولفضل زرویی نصرآباد
روش های ایجاد فضای کمیک
استاد ابوالفضل زرویی نصر آباد بدون شک یکی از مطرح ترین طنزنویسان امروز ایران است که جدا از قریحه سرشار صاحب روحیه و اخلاقی متعالی است. او در این یادداشت به بررسی انواع طنز و چگونگی ایجاد فضای کمیک پرداخته است.
بررسی روش شخصی نویسندگان
پور احمد: موقع نوشتن به کودک درونم رجوع می کنم
من زمانی که سوژه ای به ذهنم می رسد, مدت زیادی با آن کلنجار می روم و خیلی کم پیش آمده که بعد از یافتن سوژه به سرعت شروع کنم به نوشتن فیلم نامه. بعد از این که چهارچوب کلی در ذهنم مشخص شد شروع می کنم فیلم نامه را از اول تا آخر نوشتن.